متن کامل خبر
دانشجوی دانشگاه تربیتمدرس در دیدار با مقام معظم رهبری به بیان بخشی از ظرفیت های حوزه ی کشاورزی کشور پرداخت.
خلاصه خبر: به گزارش روابط عمومی دانشکده کشاورزی، در مراسم دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور با مقام معظم رهبری که در روز چهارشنبه مورخ 1397/7/25برگزار شد آقای مهندس مصطفی اسماعیلی شایان، دانشجوی دکترای دانشکده کشاورزی از گروه آموزشی مهندسی مکانیک بیوسیستم (انرژی های تجدید پذیر) به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به بیان بخشی ازظرفیت های حوزه ی تخصصی کشاورزی پرداخت در این دیدارآقای مهندس مصطفی اسماعیلی شایان، دانشجوی دکترای دانشکده کشاورزی از گروه آموزشی مهندسی مکانیک بیوسیستم (انرژی های تجدید پذیر) به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به بیان بخشی ازظرفیت های حوزه ی تخصصی کشاورزی پرداخت وسپس فهرست یاز موانع وراهکارهای کلان رادر جهت بهبود عملکرد حوزه های آموزش وپژوهش به ویژه درسطح آموزش عالی کشور ارائه کرد. آقای مهندس مصطفی شایان در ابتدای سخنانش ضمن تقدیر و سپاسگزاری از مقام معظم رهبری که توفیق این دیدار را برای ایشان فراهم آوردند، گفت: نخبگان علمی از پرسشهای بنیادین سیاسی عبور کرده و مانند چمرانها و شهریاریها در اندیشهی محقق کردن اعتلای پژوهش هستند. از این رو، و بیش از اینکه اهل تعلقات دنیوی باشند، در پی حل مسائل و مشکلات جامعهی مادری خویش هستند. آنها اهل طمأنینه و آرامش بوده و بسان امواج پر انرژی در عمق اقیانوس ها بیصدا و قیل و قال، سر در گریبان دغدغههای جامعهی خویش فرو بردهاند و دل را مشغول دل مشغولی های آحاد جامعه کرده اند.
نخبه ی مومن سلوک عملی داشته و متوقف بر بحث و مقاله نیست. او تماشاگر و بازیگر نیست، بلکه تهیه کننده و بازیگردان است. * نخبه ی صنعت، با رهبری پژوهشهای صنعتی، در پی کارآمدی صنعت کشورش قدم بر میدارد. * نخبه¬ ی حوزه¬ ی کشاورزی، در پی تسهیل فرآیند کشاورزی و افزایش بهره¬ وری است. * نخبهی حوزهی سلامت و بهداشت در پی کاهش و درمان آلام بیماران است. * نخبهی حوزههای مهندسی، رفاهیات را به جامعه تقدیم می کند. * قلم نخبه ی حوزهی علوم انسانی، با جلا دادن به اندیشهی انسان، عالمان اجتماعی تربیت میکند تا جامعهی معنوی، پویا و زنده، چابک، پرامید، با نشاط وکارآفرین تربیت کند. در این جامعه شهروندان نگران آینده خود نیستند.این نخبگان چنانچه در زیر چتر ایمان و حمایتهای دولتمردان کشورشان قرار گیرند، بیترس از دشواری های پیش رو، همت مضاعف کرده و همواره، ریه از حل مشکلات مردم خود، پر و خالی میکنند. آنها طولانی در منصبی نمیمانند وتنهایک شغل دارند، به سان غواصی با رنجش جسم، از عمق مسئله ها به سطح آب میآیند و ماحصل تأملات و پژوهش هایشان را در کشور بکار میگیرند. آقای مهندس شایان سپس افزود: رهبر عزیز؛ عدم ایجاد فضای باز حضور جوانان نخبه در بخشهای مختلف تصمیم گیری کشور، میدان را برای بازی ناجوانمردانه دشمن آماده کرده است. بهرهمندی از جوانان نخبه در سطوح عالی مدیریتی کشور لازم و تنها راهحل است. جوانان ایران عزیز در عرصههای مختلف و با وجود دشواری های بسیار، از عهدهی حل مسائل برآمده و خوش درخشیدند، چرا امروز به آنها اتکا نکنیم؟! باید فرصت مدیریت در اختیار توانمندان علمی قرار گیرد و این موضوع فارغ از مدرک تحصیلی است.
وی در ادامه اظهار داشت: رهبر عزیز؛بنا دارم به نمایندگی، بخشی از ظرفیتهای اخیر حوزهی تخصصی خویش را تقدیم کرده و فهرستی از موانع و راهکارهای کلان را جهت ورزیدهتر شدن آموزش و پژوهش به ویژه در سطح آموزش عالی کشور پیشنهاد دهم: * در حال حاضر برای 10 سال آیندهی کشاورزی کشور برنامهی مدون وجود ندارد، عدم مدیریت و سیاستگذاری علمی این بخش میتواند در آینده مصائبی را به کشور تحمیل کند. مسئولین این بخش باید علاوه بر برنامهریزی استراتژیک، برنامههای تاکتیکی نیز تدوین کنند. پیشنهاد میشود به عنوان یک اقدام عملیاتی سریع، جایگزین مدیران بازنشسته این بخش و بخشهای دیگر کشور که به زودی باید کرسی مدیریت را ترک کنند، فارغ التحصیلان برتر دانشگاه ها قرار گیرند، این اقدام، علاوه بر دمیدن روحیهی جهادی، جوانی و نشاط به آن دستگاه، مسیر را برای امید به تحصیل و کسب علوم کاربردی در دانشگاه ها هموار میکند. * تنشهای بالای آب، احتمال وقوع اختلافات در مناطقی از خاورمیانه و شمال آفریقا که برای کشاورزی به آبیاری وابستهاند را افزایش میدهد. پیشنهاد میشود؛ اولا: زنگ بحران کمآبی در تمام بخشهای مدیریتی کشور زده شود و تصمیمات جدی کشور بر این مبنا مجدداً بازنگری گردد. ثانیا: برنامهی مدونی در حوزهی مدیریت منابع آب، کشاورزی پایدار، گلخانه¬ها، مدیریت پسماندها، مواد پیشرفته، کامپیوتر و IT، خودروسازی، هوا و فضا، بیوتکنولوژی و داروها و تمرکز بر آبشیرینکنهای خورشیدی تنظیم و با حمایت صندوق توسعهی ملی بکار گرفته شود. * کشور ایران دارای منابع بسیار عظیمی از مواد اولیه است که میتواند برای بخشهای مختلف، ایجاد ثروت و اشتغال پایدار کرده و ارزش افزوده داشته باشد. به عنوان مثال: گیاه رها شدهی «گز روغنی» در سیستانوبلوچستان با صدها خاصیت درمانی امکان فروش تا 50 دلار هر کیلو برگ را دارا میباشد. چنانچه نگاه ما همزمان به احیای منابع داخل باشد، این دست از منابع کشور بسیار هستند و باید؛ اولا: به نحو مطلوب شناخته شود و ثانیا: راهکارهای عملیاتی تولید ثروت پایدار از آنها تدوین و بکار گرفته شود. لازم است بومیان مناطق از این ثروت پایدار، بیشترین منفعت را داشته باشند و دانشگاه های بومی نسبت به احیای این ثروتها موظف گردند. ایجاد سیاستهای رقابتی بین دانشگاهها، موتور مولد و محرک پژوهشهای کاربردی خواهد بود. * تعامل و ارتباط دانشگاه با صنعت و بخشهای دیگر بیش از این تقویت شود. بیکاری جوانان تحصیل کرده، پایین بودن شاخص درآمدهای علمی دانشگاه ها از مصادیق شناسایی این خطر است. دانشگاهها در صنعت و بخشهای دیگر باید امکان فعالیت فعال داشته باشند. پیشنهاد میشود؛ دستگاههای مختلف کشور تحت سیاستهای کلی نظام فهرستی از مسائل و اولویتهای خود طراحی کرده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی فرایند پایاننامه و رسالهی خود را به نحوی عملیاتی کنند تا حل این مسائل انجام گیرد. (طرح تاپ) ثانیا: پارک¬های علم و فناوری هنوز به بلوغ نرسیده اند و نیاز به حمایت ویژهی حضرت عالی در این بخش احساس میشود. پایگاههای بسیج پارک علم و فناوری باید ایجاد شده و در این بخش نقش آفرینی علمی و انقلابی داشته باشند. * کشورمان به تنهایی 7% از منابع معدنی دنیا را به خود اختصاص داده و نخستین کشور دارای مجموع ذخایر انرژی در جهان است. به عبارت دیگر ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان بیش از 7 درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد. واقعیت آن است که علت اختلاف بین ارزش تولید ناخالص داخلی(GDP)بر حسب روش برابری قدرت خرید(PPP) با تولید ناخالص داخلی(GDP) بر حسب ارزش اسمی، صرفا به تعرفهها و یارانهها مربوط نمیشود و باید ضمن اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهره¬وری در تمام بخش¬ها، کشور به فاز جدید پیشرفت و توسعه یعنی «اقتصاد دانایی» و «عدم خام فروشی» اهتمام داشته باشد. * مصرف برق کشور در تابستان سال آینده به 61 هزار مگاوات میرسد، در حالی که ظرفیت تولید برق 53 هزار مگاوات است. پیشنهاد میشود جبران کسری 8 هزار مگاواتی از طریق منابع انرژیهای تجدیدپذیر بخصوص انرژی خورشیدی باشد. نظر به موقعیت جغرافیایی فوق العاده کشور ایران، در کسب منابع انرژیهای تجدیدپذیر بخصوص خورشیدی و دسترسی به آبهای آزاد، حمایت دولت بطور گستردهای در این بخش باید افزایش پیدا کند. اکنون برهمه آشکارومبرهن است وبرخواص به طورقطع ویقین که درعرصهی پرسرعت رشدوتوسعهی تکنولوژی، بایدرقابت را شناخت و مستمر اً ومجدانه برتحقیقات علمی بلاانقطاع سرعت بخشید و همکاری و یژهای با بخشهای مختلف علمی جهان برقرارکرد. این مهم زمانی محقق خواهد شد که دولت مردان و کارگزاران متعهد ،دلسوز و جهادی نظام بستر لازم و حمایتهای همه جانبه ی مالی و معنوی مقتضی را برای دانشمندان و اساتید دانشگاهها ، نخبگان و دانشجویان کوشا و مستعد که جملگی جهادگران خط مقدم عرصهی علوم هستند به دور از هرگونه بوروکراسی و تبعیضهای آزاردهنده و یأسآور فراهم آورند. دانشجوی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در پایان سخنانش گفت: در انتهای کلام لازم است به رسالت و نقش بانوان اندیشمند و نخبه کشور ارج نهاده و مطلب ویژهای را تقدیم کنم؛ همه ساله بانوان توانمند ایران عزیز در میادین علمی به ویژه کاربردی سازی علوم، با نبوغ و نوآوري درخششهایی را نصیب کشور میکنند. بانوان مخترع ایرانی سالهاست در رقابتهای«زنان مخترع جهان» به مقام قهرماني دست مییابند. مسئولین دستگاههای مختلف باید به کشف استعداد بانوان و همراهی در پروش آنها اهتمام ویژه داشته و فضای ظهور و بروز این استعدادها در جامعه فراهم گردد. انتخاب مدیران لشگری و کشوری از میان بانوان نخبه میتواند ضمن ایجاد امید در میان بانوان و جامعه زنان، فصل تمایز درخشانی میان اندیشه¬ی متعال ایدئولوژیک جمهوری اسلامی و دیگر نظام های جهانی ترسیم کند. مارکوپولو در کتابش از پول کاغذی، فاضلاب شهری، پل¬های بلند، آتشنشانی و پست ایران سخن گفته است که برای اروپائیان قرن 13 باورکردنی نبود و او را گزافهگو خواندند. امید و یقین دارم، تحت توجهات حضرت ولیعصر (عج) و بهرهمندی از رهنمودهای حضرت عالی و تلاش شبانه-روزی مسئولین کشور؛ ایرانی اسلامی بسازیم تا در زمینه های مختلف پرچمدار و الگوی کشورهای جهان گردد. گفتنی است که در پایان این دیدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد. 1 آبان 1397 / تعداد نمایش : 1263
|